tisdag 5 april 2011

Vårtjorv

Jahapp. Lammningen har inte börjat ännu, även om vi har en liten tacka som troligen inte har så lång tid kvar till lammningen. Lille Erik verkar ha gjort sitt jobb (som det egentligen inte var länkt att han skulle göra..).
Hoppas att lammningen kommer att gå så smärtfritt som möjligt i alla fall. Det är ju ett par förstagångslammare och där kan väl de flesta problemen uppstå. Men jag är glad att jag har lite erfarenhet sedan tidigare, som fårbarnmorska. För det mesta gäller det bara att ha is i magen och övervaka innan man börjar bry sig. Så långt det är möjligt är det bäst att inte börja peta och stressa djuren.


Just nu känns det som att vi har nog mycket problem. Inte så stora egentligen.. men de börjar liksom hopa sig. Först och främst är det allt jäkla vatten som kommer i floder när snön smälter. Just nu har vi en flod som går rakt igenom utehagen. Lite jobbigt att hålla undan, men jag springer och lägger spån framför in och utgångar för att slippa få in allt vatten och klet i ladugården.

Dessutom börjar det bli dags att kolla upp mask och avmaskning. Jag hittade en mask i en lort när jag höll på att klippa en tacka. Men efter lite samtal till fårhälsovården fick jag besked om att det inte kan vara den stora magmasken, om jag såg den i avföringen. Däremot finns det risk att fåren skulle kunna ha stora leverflundran på grund av prblemen vi hade i höstas.


Så nu blir det antagligen träckprovskontroll. Det är lite dyrt, men bra så man vet vilka parasiter djuren har och inte har innan man släpper dem på betet där de annars sprider vidare parasiterna. Eftersom det inte gått några får här på 50 år är det ju dumt att kontaminera betesmarkerna..

Alltså, antingen betalar man 750 spänn för att veta vad man skall avmaska emot eller så pajjar man betet för en lång tid och måste hålla på med kontinuerliga avmaskningar och parasitkontroller under lång lång tid.

Nå nu blir det ut och jobba lite mer. Både hage som skall krattas, vallgravar skall grävas mot vårfloden och ved skall kapas och klyvas!

2 kommentarer:

  1. Men Hej! Jopp en kotte till är på väg, beräknad landning den 2 juni... Så det blir spännande. Det var verkligen länge sen vi hördes, jag har då inte kollat på din blogg på evigheter sen heller.. När det blir längre och längre mellan inläggen så glömmer man ju till sist bort att kolla om det har dykt upp något nytt :)

    SvaraRadera
  2. Gud vad kul! Och Arvid som har blivit så stor! Haha ja, det blir så med bloggar. man glömmer av at kolla dom :) Men nu har jag en ny blogg som förhoppningsvis skall vara bättre och uppdateras mer regelbundet www.sandonslantgard.blogspot.com

    SvaraRadera